Signe Hagel Andersens båltale, Skt. Hans 2026
Tak for at invitere mig til at holde båltale. Jeg vil gerne sige lidt om betydningen af at høre til et sted.
Jeg har tænkt meget over, hvorfor vi egentligt mødes i dag, på kryds af tværs af generationer omkring et bål.
Vi fejrer midsommeren og de lyse nætter. Men efterhånden er det jo ikke længere heksen, vi brænder af. I dag tror vi nok ikke på, at bålet vil skræmme overtro eller onde kræfter væk.
Hvad er det så, der gør, at vi ikke er hjemme i haverne, ser live udsendelse af bål på DR, men står her sammen i aften?
I dag er det så nemt at være i kontakt med hele verden hele tiden
- Man kan leve sit liv på telefonen.
- Man behøver ikke at se op på andre i toget.
- Man kan undgå øjenkontakt med en fremmed, når mankører hjem fra arbejdet.
Men når man kører af fra motorvejen for at komme hjem til Albertslund, så står der Storkøbenhavn på skiltet.
Albertslund er en del af storbyen. Vi kunne samles om et stort bål ved Amager strand eller tage til kæmpe fest i Brøndby eller Ishøj havn.
Men i Albertslund holdes i dag - lige nu - Sankt Hans i Hyldespjældet og Galgebakken, Man samles i Hedemarken, Herstedvester og Herstedøster, i Egelundsparken og måske også flere steder.
Vi samles i små byer i byen. Med dem man kender fra vejen og bor nær ved
Når vi samles lokalt, med naboer til Skt. Hans, tror jeg det er fordi:
- at det har betydning for os, at vi kender hinanden, der hvor vi bor.
- At det er trygt og rart at vi kan hilse på hinanden på stierne,
- At vi kan tale med hinanden, hvis noget skal løses der, hvor vi bor
- At høre til et sted betyder noget.
- At have relationer betyder noget.
- At bo i en by, hvor man trygt kan aflevere sit barn til en pædagog, man kender i børnehaven.
- At lærerne i skolen følger ens barn over tid.
- At hjemmehjælperen, ikke bare er en fremmed der ringer på.
Mennesker har brug for andre mennesker.
Når vi mødes til sankt Hans, mærker vi varmen fra bålet, og varmen fra andre, hvor vi hører til et sted.
For man kan ikke mærke varmen fra bålet gennem en skærm
Man kan mærke den lige her.
--
Hele Storkøbenhavn er i en rivende udvikling. Med byggekraner og nye tilflyttere. Det gælder også Albertslund. Mange vil gerne bo her. Det forstår jeg godt. Og de er velkomne.
Men udviklingen skal ske på en måde, hvor vi bevarer den særlige ånd, som gør Albertslund til noget helt særligt.
Derfor er det også vigtigt, at vi prioriterer renovering af skolerne og dagtilbud, som Børnehuset Brillesøen der blev indviet i dag.
Et sted med små byer i byen og unikke boligområder. Nabofællesskaber. Natur. Og varme mellem mennesker.
Lad os passe godt på det Albertslund vi kender. Her hvor vi hører til.
Jeg synes det er det vi fejrer med Sankt Hans, vores naboskab, byerne i byen, i de lyse nætter.
Tak for ordet.